Pages

Islam sebagai al din


Manusia dan Agama

Manakala agama distilahkan sebagai ad-deen bagi sebutan yang tepat sebagai cara hidup yang diredai oleh Allah. Pertunjuk mengenainya boleh ditemui dengan meneliti firman Allah dalam surah al-Baqarah: 285, surah Ali Imran;19, surah Ali Imran:85, surah al- Maidah: 3, surah al-Taubah: 33 dan lainnya.

Dalam konteks hubungan, manusia dan agama tidak dapat dipisahkan. Sejarah manusia telah mencatatkan bahawa manusia dari sejak mula diciptakan telah memberikan fokus utama dan terpenting kepada agama. Tetapi yang membedakan adalah, manusia berjaya dalam pencarian agama yang benar dan haq atau kecundang dalam usahanya disebabkan faktor-faktor yang melingkungi kehidupan.

Manusia dan unsur kejadiannya
Manusia berasal dari diri yang satu yaitu dari nabi Adam as. Manusia diciptakan terdiri dari pada dua unsur yaitu unsur jasad dan unsur roh. Jasad Adam as. diciptakan dari pada unsur tanah, manakala hakikat diri Adam terdiri daripada unsur roh, seperti mana yang diceritakan oleh Allah s.w.t. melalui firman yang bermaksud: Dia (Allah) lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak Dia menjadikan kamu (berasal) daripada tanah, dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui pelbagai peringkat dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih daripada dosa). Dialah sahaja lebih mengetahui akan orang yang bertaqwa.

Pelbagai istilah diberikan dalam rangka kejadian Adam. Mengenai jasadnya al- Quran menyebutkan seperti: Air, al-Turab, pati tanah, Tin yang liat dan sebati, tanah yang panas berbau, tanah yang panas seperti tembikar, tanah bumi, dan berbentuk (rupa).

Manakala pada unsur roh Adam, Allah s.w.t. Mengungkapkan: (Surah al-Hijr:29)

Manusia pertama ini tiada beribu dan tiada berbapa. la diciptakan dengan Qudrah dan Iradah Allah yang menghendaki ia berlaku. Sehinggakan malaikat pun tidak mengetahui kenapa makhluk manusia ini diciptakan.

Unsur roh ini tidak ada sesiapa pun yang mengetahuinya, malah Rasululllah s.a.w. Sendiri diajar oleh Allah supaya memulangkan persoalan roh sebagai persoalan Tuhan. Allah mengajarkan pesuruhNya dengan berfirman: (Surah al-Isra7:85)

Manakala keturunan Adam as. seterusnya terdiri daripada unsur yang sama yaitu unsur jasad dan unsur roh. Berbagai istilah juga dijelaskan mengenainya dalam perinkat-peringkat tertentu seperti; nutfah, alaqah, mudghah, izam dan lahm, dan nafkhurruh. Penjelasan dari Allah amatjelas melalui firmanNya dalam surah-surah seperti; al-Insan:2, al-Mukminun:14 al-Alaq:2, al-Hjj:5, al-Hijr: 29 dan lain-lain.

Selain dari pada itu Allah juga memberi manusia hati, akal dan nafs yang unik penciptaannya dan amat penting fungsinya kepada manusia dalam melaksanakan kehidupan.

Berdasarkan fakta daripada al-Quran amat jelas bahawa Allah lah yang menciptakan manusia dan Allah amat mengetahui tentang ciptaannya. Hal ini dapat dirakamkan melalui jawaban Allah kepada malaikat apabila dipersoalkan tentang penciptaan Adam as. FirmanNya: (Surah al-Baqarah: 30)

Berdasarkan kepada logik, Allah yang mencipta manusia, maka hanya Dia saja yang mengetahui tentang hakikat kejadian diri manusia (Mohd Sulaiman Yasin). Firmannya lagi: (Surah al-Mulk: 14)

Pengertian agama dan fahaman masyarakat terhadapnya

Menurut Kamus Dewan, agama secara umum bermaksud kepercayaan kepada tuhan. Manakala agama dinisbahkan kepada Islam, ia membawa arti kepercayaan kepada Tuhan Allah dan sifat-sifat serta kekuasaanNya, disertakan dengan penerimaan ajaran dan perintahNya. Pemeluk Islam yang mempunyai kepercayaan kepada Allah disebut mukmin. Islam dikategorikan sebagai agama langit dan bukan agama ciptaan manusia.

Istilah bahasa Inggris yang sering diterjemahkan sebagai agama ialah religion, namun pemahaman Barat terhadapnya sebagai suatu sistem kepercayaan dan amalan dianggap sebagai sebahagian daripada budaya semata-mata. Ia berdasarkan kepada kenyataan bahawa agama Nasrani Kristian di Eropah telah berkurun-kurun lamanya, hanya menjadi sebahagian daripada kehidupan budaya dan sosial masyarakat Eropah.

Pengertian agama dari sudut bahasa (Amin Amat: 1989:56), antaranya:
a. Anti kerusakan
b. Bukan benda
c. Tata cara hubungan manusia dengan raja atau pemerintah
d. Peraturan hubungan manusia sesama manusia
e. Upacara hubungan manusia dengan dewa-dewa
f. Kepercayaan atau keyakinan terhadap ketuhanan

Menurut Kamus bahasa Arab, perkataan agama disebut sebagai deen, ia mempunyai berbagai makna dan pengertian. Kadang kala pengertiannya bertentangan antara satu sama lain. Manakala ad-Deen (dalam bentuk marifah) bermaksud cara hidup yang telah ditentukan oleh Allah. Walaubagaimana pun perkataan deen (dalam bentuk nakirah), apabila dihubungkan dengan perkatan Allah, al-Haq maka ia bermaksud agama yang benar (A. Akhili:6).

Menurut al-Quran istilah agama mengandungai empat ciri utama (Mohd. Sulaiman Yasin:18) iaitu:
1. Kehakiman, kesultanan dan kekuasaan yang mutlak dan tertinggi
2. Kepatuhan dan ketaatan kepada kekuasaan yang mutlak
3. Sistem atau peraturan yang berbentuk teori dan amali yang digubal oleh kekuasaan dan kehakiman tertinggi
4. Pembalasan akhirat yang diberikan oleh kekuasaan tertinggi kepada sesiapa yang taat dan patuh kepada sistem, atau balasan siksa kepada setiap yang ingkar atau durhaka.

Al-Quran sebagai sumber ajaran Islam yang otentik telah menisbahkan agama kepada dua bagian, iaitu:
1. Agama yang disifatkan sebagai sesat
Ia ditunjukkan melalui firman Allah s.w.t. Yang berbunyi: (Surah al-Kafirun: 6)
2. Agama yang diakui sebagai benar
Allah s.w.t. Berfirman: (Surah al-Tawbah:33)

Agama yang haq itulah agama Allah, lurus dan teguh serta diperakui oleh Allah dengan nama al-Islam. Allah s.w.t. berfirman: (Surah Alilmran: 19)

Agama yang dimaksudkan itu sudah pasti agama yang sempurna dan cukup sebagai nimat bagi seluruh alam dan diredhai oleh Allah s.w.t. FirmanNya: (Surah al-Maidah:3)

Dalam istilah bahasa Melayu perkataan agama boleh dimaksudkan kepada ad-Deen. Manakala ad-Deen yang distilahkan sebagai cara hidup yang sempuma dan menyeluruh itu adalah Islam. Maka apabila dikatakan Islam sebagai ad-deen, ia bermaksud Islam sebagai cara hidup bagi mereka yang tunduk dan patuh kepada Allah, dan pengertian inilah yang dikehendaki oleh Syara (A. Akhili: 6). Kebiasaannya apabila orang Melayu berkata; "Kamu tidak beragama", ini bermakna; orang yang dimaksudkan tidak menghayati Islam sebagai cara hidup. Islam menyeru supaya menghayati agama dengan sepenuhnya. Alllah s.w.t. Berfirman: (Surah al-Baqarah: 208)

Keperluan manusia kepada agama

Banyak faktor yang menyebabkan manusia amat perlu kepada agama. Antara yang banyak dibincangkan oleh para cendikiawan dan para ulamak antaranya adalah:
1. Fitrah manusia yang telah diciptakan oleh Allah memiliki naluri beragama.
2. Kejahilan manusia mengenai diri dan persoalan persekitaran hidupnya.
3. Kecenderungan manusia hidup menurut sesuatu peraturan
4. Kelemahan akal manusia untuk mentafsir alam disebalik alam nyata ini (Surah al-Araf: 172-173, Surah Luqman: 25, Surah al-Zumar: 38, Surah Zukhruf: 9, Surah al-Araf: 174 dan lain-lain)

Penyelewengan masyarakat daripada cara hidup Islam

Penyelewengan masyarakat daripada cara hidup Islam telah menjadi topik nasional pada hari ini. Fenomena ini berlaku berkemungkinan besar disebabkan beberapa faktor yang boleh dikategorikan kepada dua bahagian, iaitu faktur luaran dan faktor dalaman umat Islam sendiri:

1. Serangan dari musuh Islam
- Mereka menggunakan pelbagai cara dan kaedah yang cukup berkesan untuk memesongkan umat Islam dari menghayati cara hidup Islam yang mumi
- Melalui media massa dengan hiburan yang melalaikan dan merosakkan pemikiran
- Melalui budaya dan cara hidup selesa dan penuh dengan keseronokan
- Menanamkan falsafah songsang; hidup hanya sekali. Oleh itu dunia adalah segala-galanya sebagai distinasi awal dan akhir hidup manusia.
- Menanam dan menyuburkan sikap individualistik dan materialistik di kalangan umat Islam yang menggoyahkan pertahanan danjati diri umat Islam
2. Kelalaian dan kelemahan umat Islam
- Umat Islam sebahagiannya masih jahil tentang Islam dan cara hidup Islam
- Kurang upaya merealisasikan saranan al-Quran
- Lalai dalam menjadikan Sunnah Rasulullah sebagai ikutan yang baik
- Kurang jati diri dalam mempertahankan nilai-nilai mumi
- Mudah lupa dan alpa terhadap tipu muslihat musuh Islam
- Suka meniru perkara/nilai yang datang dari luar Islam, walaupun sedar ia boleh merosakkan diri sendiri

Kesimpulan
Manusia dan agama tidak dapat dipisah. Telah dibuktikan kebenarannya disepanjang perjalanan sejarah manusia. Tanpa agama, manusia rugi, dan tidak mampu untuk melakar kegemilangan tamadun dan kesempumaan roh, jiwa, jasad dan peradaban hidupnya. Oleh itu kembali kepada penghayatan agama Islam yang murni merupakan jihad.

Faktor-faktor yang Mempengaruhi Atraksi Interpersonal


Readers, have you ever loved someone and had a strong relationship with her/him? does something like "I love you, so love me back" ever cross your mind and you say it to your dates? If you have a yes, I bet you do not realize that you do something regarding to interpersonal attraction. So, what interpersonal attraction means? And why we have something to do with that? Here it is... my article for Media Posting. Again, sorry for the language, I use Bahasa Indonesia for this time. Take your time!

Atraksi Interpersonal
Dean C Barlund (1968): “Mengetahui garis-garis Atraksi dan pengindraan dalam Sistem sosial artinya, mampu meramalkan dari mana pesan akan muncul, kepada siapa pesan itu akan mengalir, dan lebih-lebih lagi bagaimana pesan akan diterima”. Artinya, makin tertarik kita kepada seseorang, makin besar kecenderungan kita berkomunikasi dengan dia. Kesukaan kepada orang lain, sikap positif, dan daya tarik seseorang kita sebut sebagai atraksi interpersonal.

Faktor-faktor personal yang mempengaruhi atraksi interpersonal
· Kesamaan Karakteristik Personal
Orang-orang yang memiliki kesamaan dalam nilai2, sikap, keyakinan, tingkat sosioekonomis, agama, ideologis, cenderung saling menyukai.
· Tekanan Emosional
Bila seseorang berada dalam keadaan yang mencemaskannya atau harus memikul tekanan emosional, ia akan menginginkan kehadiran orang lain.
· Harga Diri yang Rendah
Orang yang rendah hati cenderung mudah mencintai orang lain.
· Isolasi Sosial
Isolasi sosial adalah pengalaman yang tidak enak. Hal ini sesuai dengan penjelasan Gain-Loss Theory: “ pertambahan prilaku yang menyenangkan dari orang lain akan berdampak positif pada diri kita”

Faktor-faktor situasional yang mempengaruhi atraksi interpersonal
· Daya tarik fisik
Orang lebih suka berinteraksi kepada orang yang mempunyai daya tarik fisik menarik.
· Ganjaran (reward)
kita akan menyenangi orang yang memberi ganjaran kepada kita. Teori pertukaran sosial:”interaksi sosial ibarat transaksi dagang. Kita akan melanjutkan interaksi bila laba lebih banyak dari biaya”.
· Familiarity
Jika kita sering berjumpa dengan seseorang yang mempunyai kesamaan dengan kita, kita akan menyukainya.
· Kedekatan (proximity)
Orang cenderung menyenangi mereka yang tempat tinggalnya berdekatan.
· Kemampuan (competence)
Kita cenderung menyenangi orang2 yang memiliki kemampuan lebih tinggi dari kita. Seorang pakar, Aronson pernah mengatakan: orang yang paling disenangi adalah orang yang memiliki kemampuan tinggi tetapi menunjukan beberapa kelemahan.
· Penafsiran pesan dan penilaian
Jika kita menyukai seseorang kita cenderung melihat segala hal tentangnya secara positif. Jika kita membencinya, kita cenderung melihat karakternya secara negatif.
· Efektivitas komunikasi
Komunikasi interpersonal dinyatakan efektif bila pertemuan komunikasi merupakan hal yang menyenangkan bagi komunikan. Wolosin: komunikasi akan lebih efektif bila para komunikan saling menyukai

Kesimpulannya, ketika dua orang atau lebih mengekalkan hubungan interpersonalnya, mereka melalui proses saling menguntungkan satu sama lain yang dinamakan atraksi interpersonal. Adapun atraksi interpersonal itu sendiri dipengaruhi oleh faktor-faktor personal dan situasional.

Cetakan Pasir






Sand Casting






TIPS INTERNET




  1. Always do check quotas and active period. Make sure you know the expiry internet subscription packages.
  2. Recharge before the end of their active or during the grace period.
  3. Make sure the credit is available and adequate for renewal in the next month.
  4. If suddenly you lose your pulse when you access the Internet, check whether you are re-register Internet subscription package. If not then the pulse truncated kemungkinana regular rate because you do not extend internet subscription packages.